למה אני אוהב את הרבי מלובביץ'?

לגרסה מורחבת מוזמנים לצפות ביוטיוב או להאזין בפודקסט.

הפוסט הזה מוקדש לדמות שהיא אולי המשמעותית ביותר עבורי במסע הזה אל גילוי היהדות, ולא רק עבורי אלא עבור רבבות של בעלי תשובה בעשורים האחרונים – רבי מנחם מנדל שניאורסון, הידוע יותר בכינויו הרבי מלובביץ'.

השבוע חל תאריך ג' בתמוז, שהוא יום ההסתלקות של הרבי, 29 שנים, ולכן זו הזדמנות טובה לספר עליו קצת ולשתף בשמונה הסיבות העיקריות שבגללן אני כ"כ אוהב אותו והפכתי להיות חסיד שלו.

1. הרבי יצר מודל חדש של יהודי חרדי הפועל ומשולב בתוך העידן המודרני. בלי המודל הזה לא הייתי יכול לחזור בתשובה. הרבי הראה שאפשר להיות נושא והפכים ולהיות גם וגם, תוך אחיזה מוחלטת בשני הקצוות – הלכתיות וחרדיות מצד אחד, ופתיחות גמורה למדע, טכנולוגיה ומדיה, ובכלל פעילות בתוך העולם המודרני בלי לפחד ממנו. במלים אחרות (לא מילים שלי אלא של הרב עדין שטיינזלץ) הוא הדגים שיהודי לא צריך להיות פחות מבן אדם אלא יותר מבן אדם, לקחת כל מה שאנושי ולהוסיף עליו את הקומה היהודית.

2. הרבי שינה את כיוון הרוח: מיהדות שדינה או להסתגר או להיטמע בתרבות הכללית ואף להתבולל הוא יצר יהדות שיוצאת החוצה להשפיע וכתוצאה רק מתחזקת – יהדות אנטי-שבירה, כלומר שההתמודדות עם העולם רק מחסנת אותה. הרבי הוא למעשה אחד האחראים העיקריים, אם לא האחראי, על תנועת התשובה של דורנו, הגל הגדול של יהודים (ואפילו לא יהודים) שגדלו בעולם המודרני אך בוחרים לחדש ולשחזר את הקשר שלהם ליהדות.

3. היה מסור לשליחותו 24/7 במשך ארבעים שנה, בלי לקחת שום יום חופש. זה משהו בלתי נתפס בעיני, מודל חיקוי לחריצות ומסירות. בזמן הזה הוא לימד, הדריך והנהיג את התנועה, ובעיקר שקד שעות רבות כל יום להשיב על עשרות אלפי המכתבים שקיבל מרחבי העולם, כמו גם להפגש עם אנשים לשיחות ביחידות, ובהמשך, כשלא היה יכול לייחד זמן לכל אחד, בחלוקת הדולרים השבועית. הוא עשה כל זאת בנחת, בחיוך, בהומור ובלי להראות שום סימן עייפות, כמו פיהוק למשל. הוא קרא לשיטת העבודה הזו "זריזות במתינות": עבודה נמרצת ופעלתנית כלפי חוץ, החדורה בשלווה ומנוחת נפש בפנים. שנזכה כולנו לדבר הזה!

4. הוא היה משכיל מאד, ובדיוק בגלל זה ידע להעמיד את המדע במקומו. אי אפשר היה לעבוד על הרבי: הייתה לו השכלה כללית עצומה, כולל ובפרט במדע, ובברלין ופריז זכה לפגוש ולשוחח עם כמה מהמדענים הבולטים של דורו. אך בדיוק בגלל שהיה כל כך בקיא במדע, ובפרט בפילוסופיה של המדע (שאגב זה אחד הנושאים שגם אני למדתי באוניברסיטה), הוא גם ידע מה הם גבולות הידע המדעי. טענות מדעיות על העולם הינן, בהגדרה, אף פעם לא מוחלטות ותמיד עומדות להפרכה אפשרית, ואם כן אין להן את המילה האחרונה לגבי טבעו האמיתי של העולם. לכן, גם אם תמונת העולם הפופולרית העולה מן המדע היא של יקום מטריאליסטי שיש בו רק חומר וחוקי טבע, הרי שלמעשה אין שום מניעה מלהאמין שיש הרבה מעבר להם – נשמות, בחירה חופשית, עולמות עליונים, ניסים, וכמובן הקדוש ברוך הוא. לא אשכח את היום בו פרופ' אבישי דקל מהאוניברסיטה העברית עמד מול קהל תלמידים ענק בגבעת רם, וסיפר על חוברת שקרא של הרבי מלובביץ' בה הוא הסביר שכל ההבדל בין המדע לאמונה השאלה האם חוקי הטבע תקפים בכל מקום ובכל זמן, או רק ברוב המקומות וברוב הזמנים, ושמדובר בדבר שלא ניתן להוכיחו אלא הוא הנחת יסוד בסיסית. פרופ' דקל אמר שהוא מוכרח לומר שהרבי צודק לגמרי. העקרון לפיו חוקי הטבע שולטים בכל אינו מסקנה של המדע אלא הנחת עבודה של המדע, אך בהחלט יתכן שהיא לא תקפה תמיד. זו בחירה שלנו אם אלו אקסיומות לעבוד.

5. הוא היה 'פמיניסט'.הוא לא היה מגדיר עצמו ככזה, מכיוון שלא אימץ שום -איזם אידיאולוגי, אך הדיבורים שלו על עליית מעמד האשה והיותו חלק ממהלך הגאולה, תקומת השכינה מעפרה, הינם חסרי תקדים בעולם החרדי. הוא עודד נשים ללמוד תורה לעומק וברצינות, בראש ובראשונה חסידות, אבל למעשה התיר הכל – כולל גמרא בעיון, שנחשב הלימוד הכי 'גברי' במרכאות. הוא הדגיש שהאשה היא עיקר הבית והתפקיד הראשון שלה הוא להיות אם, אך באותה מידה הדגיש שאין להסתפק בתפקיד הזה אלא האשה צריכה להיות גם שליחה כמו בעלה. הוא לא קרא לנשים נשות השליחים אלא שליחות, ואחרי כנס השליחים השנתי התקיים כנס השליחות, והגברים עלו לעזרת הנשים להקשיב. כל מי שרוצה להתייחס לנושא שינוי מעמד האשה ביהדות חייב להכיר במקום המרכזי שלו.

6. מודל השליחות שהוא יצר הוא לדעתי שילוב גאוני בין חיים של נתינה לאחרים לבין הבראת הנפש של השליח עצמו. בעידן בו כל אדם עסוק במימוש העצמי שלו, מחפש מה מיוחד בו ובמה הוא יכול הכי הרבה להצטיין ולהתבלט, הרבי עודד אנשים לשים את עצמם בצד ולהתמסר לשליחות למען הכלל. במקום התבלטות התבטלות למשלחים שלך – שזה הרבי ובסופו של דבר הקב"ה. התבטלות זו לא מחיקה עצמית, אלא בדיוק להפך: מה שמזכך אותנו מהדימויים החיצוניים של מי אנחנו ומוציא מאתנו את כוחות הנפש הכי אישיים וייחודיים שלנו. מציאת השליחות המסוימת הנכונה עבורי, התמסרות אליה והשקעת כוחות הנפש בה – כל אלו מנערים אותנו משרעפי הדכאון והתסבוך שלנו, מוציאים מתוכנו את המיטב שלנו, וכמובן מברכים את העולם בכישורים ובכשרונות שלנו. וחשוב לדעת שאידיאל השליחות ממש לא נועד רק לחב"דניקים: הוא אמור להיות מודל לכל יהודי ובסופו של דבר לכל אדם. "אם אתה יודע אל"ף", אמר הרבי, "תלמד אל"ף ובמקביל תלמד את בי"ת". אין למה לחכות, העולם מחכה לך.

7. הרבי היה מתוק! בשיא הרצינות, אני חושב שהוא היה אחד האנשים הכי מתוקים אוור. הוא התייחס לכל אחד בצורה היפה ביותר, חייך לכולם, היה חיובי לכולם. כל מי שפגש אותו זוכר את העינים הכחולות העמוקות שלו שהיו מרוכזות רק בו. הוא תמיד היה חיובי, הדגיש את הצד הטוב, הדגים איך לבחור בחשיבה חיובית בכל מצב, כמו הביטוי הפשוט שהוא טבע: "חשוב טוב, יהיה טוב!" בנוסף, היה לו חוש הומור מפותח וחיוך שובבי שובה לב. סיפור קצר המדגים זאת: פעם אחת בחלוקת הדולרים אשה אחת אמרה לו דבר מפתיע ולכאורה גם קצת מביך: רבה, you’re so handsome, רבי אתה כ"כ יפה תואר. מה הרבי אמור לעשות? אם הוא יבטל את דבריה זה יעליב אותה, אם הוא יגיד משהו כמו תודה רבה זה התפעלות ממחמאה מאד חיצונית, זה לא שייך. מה הוא ענה? תשובה גאונית ומצחיקה: it helps. זה עוזר, זה לא מזיק. אני אישית חולה על התגובה הזו.

8. וסיבה שמינית ואחרונה, ומאד אישית. יום ההסתלקות של הרבי מלובביץ, ג' תמוז, הוא גם יום ההולדת שלי. הייתי אז בדיוק בן 20. לא הייתי מודע באותו רגע למאורע כמובן, אבל בהמשך הבנתי זו ומאז אני מרגיש קשר מאד אישי אליו, כאילו אני קצת קשור אליו בחבל הטבור. הנקודה הזו משמעותית גם כי הרבי הוא מי שאחראי על המבט החדש שיש ליהודים מאמינים על יום הולדת. ברוב הדורות לא ממש ציינו את זה ביהדות כסיבה למסיבה, ורבים אף ציינו שהמושג "יום הולדת" מופיע בתורה רק בהקשר אחד, מאד שלילי: יום ההולדת של פרעה, בו הוא מוציא להורג את שר האופים ומשיב על כנו את שר המשקים. אך הרבי אמר שמול הדוגמא השלילית צריך חיובית – והכריז על יום ההולדת כיום בו מזלו של האדם גובר, השורש הרוחני שלו, יום של התבוננות פנימה וקבלת החלטות.

הרבי גם אמר שביום הזה חתן השמחה צריך לברך את סובביו. לכן אני רוצה לברך את כולכם שתמצאו כל אחד את השליחות שלו, זו שתפורה בדיוק לו ותממש אותו בצורה הכי טובה, שתוציאו לאור את כל כוחות הנפש שלכם ותממשו אותם בצורה הכי נכונה וטובה, ושהעולם יתברך מהשפע שלכם ויאיר לכם פנים בחזרה!

2 תגובות

להשאיר תגובה