יפה כלבנה, ברה כחמה: פרויקט הדסטרט יוצא לדרך!

איור: מירב בר-לב

כבר 12 שנים אני מלמד על הנשים של התנ"ך. בהתחלה במרכז שטיינזלץ, אחרי זה בביה"ס לתורת הנפש ובקבוצות פרטיות, גם בעברית וגם באנגלית. אפשר לומר שדי התאהבתי בהן.

המסע הזה התחיל משאלה פשוטה: אם התנ"ך הוא ספר הספרים הנצחי, איך בעידן בו הנשים מתגלות כשוות ערך לגברים אפשר להתייחס למקומן המשני בו? השושלות בתנ"ך כולן גבריות, במרכז העלילות ניצבים כמעט תמיד הגברים והסיפורים מסופרים מנקודת מבטם. הדמויות הנשיות נקראות לבמה רק כאשר הן הכרחיות לקידום העלילה, ופעמים רבות אחרי זה שוכחים מהן.

ידעתי את התשובה הפשוטה: התנ"ך הוא אמנם גם ספר נצחי, אבל הוא גם משקף תקופה ותרבות. הוא נכתב בעידן פטריארכלי בו הגברים היו השליטים ומקבלי ההחלטות הבלעדיים, והדבר משתקף בו. אדרבה, יחסית לטקסטים מתרבויות עתיקות אחרות התפקיד שהנשים משחקות בו הוא גדול מאד: הן נבונות ודעתניות, יוזמות ומזיזות, מתנבאות ומנהיגות.

אך התשובה הזו לא הניחה את דעתי. במשוואת ה"גם וגם" הזו צריך לתת משקל גם ל"גם" הראשון, זה המשקף את נצחיות התנ"ך. אם מאמינים שהתנ"ך נצחי, זה אומר שמוכרח להיות בו, באיזשהו אופן, מקום שווה לנשים – אם לא כמותית אז איכותית, אם לא מעל פני השטח אז מתחתיהם.

אז התחלתי ללמוד את זה, לפתוח את הפירושים והמדרשים על הנשים בתנ"ך, קודם כל בספרות חז"ל ולאחר מכן בספרי הקבלה והחסידות, קומת ה'סוד' של פרד"ס התורה. לאט לאט, בעיקר מתוך ספרי פנימיות התורה, התחילה להפרש בפני תמונה מופלאה – לא של נשות התנ"ך בלבד אלא גם של התפתחות הנשיות בכלל. באופן מפתיע, הביאורים הקבליים על נשות התנ"ך התייחסו מפורשות לשאלה מדוע בתחילת ההיסטוריה מקומן קטן יחסית, ומדוע הוא הולך וגדל ככל שהיא מתקדמת.

התחלתי לעבד את השיעורים לספר. החלטתי לקרוא לו יפה כלבנה, ברה כחמה (כותרת משנה: נשים בתנ"ך בראי החסידות), וזאת כדי לשקף את מסע עליית הנשיות, מכזו המשולה ללבנה שרק מקבלת אורה מהשמש, לכזו המאירה את אורה העצמי שלה כמו החמה.

במהרה התברר שהספר חייב להתפצל לשני כרכים – נשות התורה ונשות הנ"ך. כעת אני שמח לבשר שהכרך הראשון מתקרב לסיום. הוא כולל שמונה פרקים המוקדשים לנשות התנ"ך העיקריות (חוה, שרה, רבקה, לאה ורחל, דינה, תמר, מרים, בנות צלפחד), וביניהם שזורים פרקים קצרים יותר העוסקים במבחר מ'הנשים הקטנות' יחסית (כמו הגר, בלהה וזלפה, ציפורה ועוד), שגם עליהן יש הרבה מה לספר.

כעת מגיע החלק שלכם. אני מזמין אתכם להיות שותפים בהוצאה לאור של הספר! הקמתי פרויקט "הדסטרט" (פלטפורמת מימון המונים למי שבמקרה לא מעודכן), שמטרתו לתמוך בסיום הספר והוצאתו לאור.

אני ממש ממש מזמין אתכם להציץ בפרויקט ולשקול לתמוך בו, עד כמה שידכם משגת. כל תומך יקבל לפחות עותק אחד של הספר, ומי שתומך יותר יקבל צ'ופרים נוספים – ספרונים וספרים שערכתי ותרגמתי. בעבור דרגות התמיכה הגבוהות יותר גם אבוא למסור שיעור/הרצאה בביתכם/קהילתכם באיזה נושא שתרצו, ראו כל הפרטים שם בפנים. למעוניינים, כאן ניתן לקרוא קטע מהספר כדי להתרשם.

כמו כן, אנא מכם הפיצו את הפרויקט! ספרו לחברים, שתפו במייל, בווטסאפ, בפייסבוק, בטוויטר, בטלגרם, בטלגרף, ביונות דואר – מה שאתם רוצים, העיקר שיגיע לאנשים המתאימים. רק אם יגויס הסכום במלואו ובזמן ייגבה כסף מהתומכים. אחרת הכל ירד לטמיון, וחבל.

אם הכל ילך כשורה, כתיבת הספר אמורה להסתיים עד החגים, והספר עצמו לצאת לאור לכבוד יריד החסידות הגדול של י"ט כסלו, קצת לפני חנוכה תשע"ט. אנא השתתפו וכך יהיה לכם חלק בפרויקט החשוב הזה!

תגובה אחת

להשאיר תגובה